Actueel

Hoe gaat het met de ontmanteling?

13 januari 2021: Toen en Nu

TOEN: tien jaar geleden zag onze skyline vanaf het strand er heel anders uit. Wat kan de wereld toch snel veranderen.
NU: vandaag namen we een nieuwe foto vanaf hetzelfde strand. Zoek de verschillen…

17 december 2020: Recycling van de schoorsteen

De puinbreker (blauwe machine op de voorgrond) haalt de laatste stukken ijzer uit de betonbrokken van de afgebroken schoorsteen. Het resterende materiaal (granulaat) wordt hergebruikt als onderlaag in de wegenbouw.

11 december 2020: Kopje kleiner

In onderstaande video zie het gecontroleerd ‘strijken’ van de wastoren. Dat gebeurt in 2 stappen. In de eerste stap wordt de valrichting bepaald en in de tweede stap wordt de uiteindelijke valplaats bepaald. Op de grond is het eenvoudiger om de toren verder in stukken te knippen. De wastoren was onderdeel van de ROI (RookgasOntzwavelingsInstallatie).

4 december 2020: Geknipt voor de klus

De machinehal wordt leeggehaald met behulp van een grote metaalknipschaar. Deze schaar knipt tot nu toe moeiteloos alle balken en leidingen die hij tegenkomt. “Geknipt voor de klus”, aldus Wim.

27 november 2020: Het GAVO-wiel gaat ten gronde

Op deze video is een grote warmtewisselaar te zien. Het GAVO-wiel (GAsVOorverwarmerwiel) zorgde voor de juiste temperatuur van de rookgassen als ze de wastoren ingingen of de schoorsteen verlieten.

13 november 2020: Condensorbundel on the road

De 20 ton wegende condensorbundel is gedemonteerd en onderweg naar Almelo waar deze verder gesloopt zal worden. Met de condensorbundel werd vroeger de stoom die van de turbinevoedingswaterpomp kwam, afgekoeld tot condensaat.

13 november 2020: VAN ONDEREN!!!

Op dit filmpje is het neerhalen van het rookgassenafvoerkanaal van de absorber goed te zien.

6 november 2020: Gebouw 05 gaat plat

De sloop van gebouw 05 is in volle gang met behulp van de CAT390 met triple mast. De mast van deze kraan is voorzien van een grote betonschaar. Het vrijkomend materiaal wordt meteen gesorteerd, verwerkt en verladen in gescheiden stromen met de Komatsu PC210.

30 oktober 2020: Blatende collega's

Terwijl de sloopwerkzaamheden op de achtergrond gestaag doorgaan staan onze vrolijke schapen op veilige afstand lekker te grazen. Sinds augustus 2020 houden ze op een milieuvriendelijke manier het gras kort in ons zonnepark. Het zijn vriendelijke collega’s en ze voelen zich hier helemaal thuis.

23 oktober 2020: Schoorsteen in stof opgegaan

Onze schoorsteen – tientallen jaren een ‘landmark’ in het Zeeuwse landschap – is definitief verdwenen. Puin en stof is alles wat er is overgebleven.

13 oktober 2020: Uitgeklede generator

We zien de generator zoals we deze nog nooit eerder zagen. De stalen bovenbekasting is weggesloopt en de rotor is al deels uit de stator verwijderd. Snijbrandwerkzaamheden aan de turbine zijn op de achtergrond te zien.
Op de tweede foto liggen tussen het schroot, de regel- en stopkleppen van de hogedrukturbine en de generatoromkasting (blauw).

8 oktober 2020: 110 ton wegende 'koffie'molens afgevoerd

Vandaag zijn we begonnen we met het afvoeren van de vijf poederkoolmolens. Deze molens maalden de kolen die in de centrale werden verbrand. De molens wegen elk 110 ton, worden eerst naar buiten gereden en vervolgens in kleine delen afgevoerd.

1 oktober 2020: Mega afwasmachine gesloopt

Vorige week is begonnen met het afhijsen van de absorber-delen van de ROI (RookgasOntzwavelingsInstallatie) met behulp van de PC3800, een kraan met een lift van 150,7 ton. De absorber waste de rookgassen en ontdeed deze van zwavel. Op de rechter foto is de kop van de absorber te zien waarin de druppelafvangpakketten geplaatst waren.

24 september 2020: Generator en turbine zijn gescheiden

Door middel van snijbranden koppelt Steven de generator (blauw) los van de turbine (geel). Hiermee werd vroeger de energie opgewekt.

18 september 2020: Zielig hoopje schoorsteen

Bij zonsopkomst zijn de sloopwerkzaamheden aan onze schoorsteen al in volle gang. Aan het eind van de ochtend blijft er nog maar een zielig hoopje achter.

11 september 2020: Reuze ring van 23 ton

Er wordt hard gewerkt. Op de foto is het afhijsen van een 23 ton zware topring van de absorber te zien. Deze ring heeft een diameter van 16 meter en was onderdeel van de ROI (RookgasOntzwavelingsInstallatie).

Ondertussen staat er nog maar circa 30 meter schoorsteen. Maandag komt er een nieuwe kraan (de CAT390F) om dat laatste werk af te maken.

3 september 2020: Nog even doorknabbelen...

Het slopen van de schoorsteen gaat keihard! Er staat nog maar 44 meter.

7 augustus 2020: 50 meter knabbelen

Er wordt hard gewerkt aan het verwijderen van de schoorsteen. De eerste 50 meter knabbelen is een feit! Maandag 10 augustus wordt de kraan nog eens 40 meter ingekort.

4 augustus 2020: Afknabbelen via camera

De kraanmachinist knabbelt de schoorsteen af met een knipschaar. Maar hoe werkt dat dan op grote hoogte? Bovenop de kraan bevindt zich een camera. De kraanmachinist ziet daardoor de knipschaar en de bovenkant van de schoorsteen. Zo weet hij precies waar hij moet ‘knippen’. Precisiewerk dus!

29 juli 2020: Onze schoorsteen was het hoogste punt van Zeeland

Laatste blik op onze schoorsteen, een ‘landmark’ van 172 meter hoog dat tientallen jaren het hoogste punt van Zeeland was. Vandaag zijn we begonnen met het afknabbelen van de schoorsteen. Dat doen we met de Demag PC3800 met superlift. Een kraan die 1000 ton weegt!

22 juli 2020: Ontmanteling vliegassilo's

We slopen de bovenzijden van de 42 meter hoge betonnen vliegassilo’s met een hydraulische vergruizer in een hijskraan. De rest ontmantelen we machinaal met een hydraulische kraan.

17 juli 2020: Rope access

We bereiden de sloop van de schoorsteen voor. De beplating aan de buitenkant van de stalen binnenschoorsteen is verwijderd via rope access. Dat gebeurde op 44 meter hoogte! Ook sneden we de bodem uit de rookgasaansluiting en zijn de flowschotten verwijderd. Daardoor ontstond een open gat, waardoor het puin van de sloop straks in de schoorsteen op de grond terechtkomt. De schoorsteen is nu klaar voor de sloop!

7 juli 2020: Verbinding verbroken

Met een hydraulische kabelknipschaar knipt Henk de laatste kabels van de vroegere verbinding tussen de kerncentrale en de kolencentrale/TenneT door.

1 juli 2020: Afgeknabbelde kalksilo

We zijn druk bezig op het kolenterrein. Begin juli werd de kalksilo van bovenaf afgeknabbeld. Daarna werd het topdakelement van de vliegassilo gehesen. Beide werkzaamheden leverden mooie beelden op.
Bovenaanzicht kalksilo
Het afhijsen van een topdakelelement van de vliegassilo

26 mei 2020: Sloop ontvangsthal biomassa installatie

In week 22 startte de sloop van de ontvangsthal van de biomassa installatie. De ontvangsthal was opgedeeld in twee aparte losstraten waar de vrachtwagens achteruit inreden en hun vracht in een stortput losten. Daarna werd de biomassa via transportschroeven, elevatoren en kettingtransporteurs naar de opslag of verbruiksilo’s vervoerd. In de hal kon tot 200 ton biomassa per uur verwerkt worden.

30 april 2020: Slopen van de rookgaskanalen een peulenschil?

Twee rookgasventilatoren zogen de rookgassen uit de ketel. Die werden daarna door de grote rookgaskanalen naar de rookgasontzwavelingsinstallatie (ROI) geleid. Deze kanalen liepen tussen de diverse installatiedelen. Via de schoorsteen werden de gassen op 175 meter hoogte de lucht ingeblazen. Het slopen van de rookgaskanalen is voor de kraan een peulenschil, maar alleen als ze op bereikbare hoogte voor de kraan zijn gemonteerd.

20 april 2020: Calimero?!

EPZ heeft tijdelijk een nieuwe aanwinst op het kolenterrein: Calimero. Geen klein kuiken, maar een grote kraan op te bouwen tot de maximale hoogte van 120 meter. Calimero weegt 255 ton. Binnenkort ontvangen we zijn grote broer van 750 ton.

15 april 2020: Loodzwaar werk in vogelvlucht

Vier transformatoren (trafo’s) werden kort geleden ontmanteld. Samen wogen ze ongeveer 500 ton. De trafo’s zijn na de sloop afgevoerd naar de Kaloothaven en in een binnenvaartschip geladen.

7 april 2020: Sloop kolenbandbrug gaat verder

De kolenbandbrug verdwijnt steeds meer uit de EPZ-skyline. In week 12 werden drie delen ontmanteld. Nu is er nog één sectie over. In de timelapse zie je de werkzaamheden in vogelvlucht.

1 april 2020: Werken met groot materieel blijft bijzonder!

In week 12 zijn deel 6, 7 en 8 van de kolenbandbrug ontmanteld. Voor deel 7 waren twee kranen nodig, want dit woog ongeveer 30 ton.

28 januari 2020: Met zes kranen sterk aan het werk!

17 januari 2020: Sloop pompengebouw

De eerste week van 2020 startte het machinaal slopen van het pompengebouw van de Rookgas Ontzwavelings Installatie (ROI). Door samenwerking van verschillende kranen is het gebouw per niveau en stramien systematisch gesloopt en gesorteerd.

1 december 2019: Nieuwe kraan op het terrein

Op zaterdag 1 december is de nieuwe sloopkraan geleverd. Het is een CAT390F UHD met een maximale penhoogte van 42 meter en een eigen gewicht van 125 ton. De kraan is aangeschaft om op grotere hoogte knipwerk te kunnen verrichten.

28 november 2019: Ontmanteling kolenbandbrug

In de week van 25 november is de skyline van EPZ flink veranderd door de demontage van de kolenbandbrug. De delen worden (al dan niet in stukken geknipt) afgevoerd naar het sloopterrein.
Kolenbandbrug, sectie 3
Barend maakt brugsectie 3 los met behulp van een snijbrander

15 november 2019: Sloop van de vuilwatertank in sneltreinvaart!

25 oktober 2019: Veel werkzaamheden op het kolenterrein!

Het ABI-gebouw wordt eerst van binnenuit gesloopt, daarna gaat het gebouw weg. ABI staat voor afvalwaterbehandelingsinstallatie. Al het afval wordt zorgvuldig gescheiden. Achter het ABI-gebouw liep de gipstransportband. Die transporteerde het gips vanuit de gipsontwatering naar de gipshal. Deze wordt ook gedemonteerd.

2 oktober 2019: Start sloop vuilwatertank

Op 2 oktober begon de sloop van de vuilwatertank. Het water dat vrijkwam uit het proces van de kolencentrale werd in deze tank verzameld. Via het pompgebouw werd dit water weer hergebruikt voor andere doeleinden.
De sloper startte met zijn werkzaamheden aan de bovenzijde van de tank. Hij gebruikte een platenknipper om de wanden van de tank te verknippen en te verwijderen. De wanden aan de bovenzijde waren ongeveer 6 millimeter dik en aan de onderkant zo’n 22 millimeter.

19 september 2019: Start amovering terrein kolencentrale

Op 17 september is het eerste overdrachtsformulier voor het terrein van de kolencentrale getekend. Schotte en Meuva starten in zone 1 met de voorbereidingen en de sloop. Meer uitleg over de zones vind je hier. Op 19 september is de eerste knip gezet in de gipsafvalloods. De schroothoop wordt elke dag hoger! Hierna zal de afvalwater-behandelingsinstallatie (ABI) worden gesloopt.

30 augustus 2019: Collega Henk aan het werk

Op het sloopterrein wordt hard gewerkt. Onze collega Henk tapt 51 liter olie uit de aandrijfmotor van de transporteur van de biomassa. Henk is werktuigkundige en werkt al 32 jaar bij EPZ. Hij tapt al een aantal maanden olie uit alle motoren en aandrijvingen van de voormalige kolencentrale.

22 augustus 2019: Trechterwagen in stukken

De twee enorme trechterwagens die bij OVET stonden zijn door Mammoet naar het kolenpark gebracht. In deze trechterwagens werden tonnen kolen gelost vanuit de schepen die vervolgens via de band naar het kolenpark gingen. De dikke stalen H-balken van wel zo’n 30/40 centimeter worden doorgeknipt met een knipinrichting op de mobiele kranen alsof het luciferhoutjes zijn. Allebei de trechters zijn in stukjes geknipt en afgevoerd. In één dag was alles weg.

9 augustus 2019: Update werkzaamheden

We verplaatsen het ballastmateriaal naar de korte kade in de Kaloothaven, zodat dit in week 35 met een boot kan worden afgevoerd naar de verwerker. Die scheidt het materiaal in herbruikbare ballast en grind en zand met een beetje kolenstof. Het zand wordt daarna thermisch gereinigd.
Centraal terrein
Momenteel wordt het terrein ingericht, zodat we in week 35 kunnen starten met het slopen in AREA 1. Voor de sloop is de eerste kraan van het kolenpark naar het centrale terrein verplaatst.
Ook is puingranulaat van het kolenpark overgebracht naar het centrale terrein. Dat moet de ondergrond verbeteren waar de machines op staan. Er is een noodweg aangelegd en een scrap yard ingericht. Daar worden stukken naartoe gebracht die niet te knippen zijn, maar wel verkleind moeten worden. Verder zijn de kantoren en de was- en kleedruimtes helemaal aangesloten en ingericht.
De ‘scrap yard’ bevindt zich naast de rode pijl

Kolenpark

Met de verwijdering van de kabels en leidingen betonsokkels is de asfaltweg aan de zeezijde geheel verwijderd. De werkzaamheden om de overblijfselen van het kolenaanvoertraject helemaal op te ruimen zijn in volle gang. De verwachting is dat er nog twee vrachten schroot afgevoerd moeten worden.

25 juli 2019: Opruimen kolenopslagterrein

Het leeg- en schoonmaken van het terrein waar de kolen werden opgeslagen vordert gestaag.

19 juni 2019: In de pers

Op 19 juni verscheen er een artikel over de ontmanteling in CoBouw. Onze plantmanager Martin Oosterveld en sloopaannemer Schotte vertellen daarin uitgebreid over de ontmanteling. Hieronder lees je de eerste twee alinea’s van het stuk.

Sloopaannemer Schotte ontmantelt kolencentrale Borssele: “Nabijheid kerncentrale maakt project specifiek”

De kolencentrale in Borssele is voor sloopaannemer Schotte niet de eerste centrale die het bedrijf samen met Meuva ontmantelt, en wat directeur Aad van Vliet betreft ook zeker niet de laatste. Maar het is wel de eerste die pal naast een werkende kerncentrale staat. Waarschijnlijk als enige in de wereld, denken ze bij de Zeeuwse elektriciteitsproducent EPZ. Veiligheid en behoedzaamheid staan dan ook voorop bij de ontmanteling waarbij de centrale stukje bij beetje verdwijnt.
De hele operatie had een stuk eenvoudiger gekund. Vanuit het buitenland was belangstelling om de complete kolencentrale na demontage over te nemen. Dat ging aandeelhouders Delta Energy en Energy Resources te ver, zegt plantmanager Martin Oosterveld van EPZ. “De centrale werd uit bedrijf genomen vanwege milieudoelstellingen, dan gaan we hem niet elders in de wereld weer opbouwen.” Sluiting van een aantal kolencentrales, waaronder die in Borssele, was één van de afspraken die gemaakt zijn in het ‘Energieakkoord voor duurzame groei’ dat ruim veertig organisaties sloten in het najaar van 2013.
Benieuwd naar het hele artikel? Lees het hier.